Ułatwienia dostępu

Menu

Plan działania poprawy zapewnienia dostępności

PLAN DZIAŁANIA
NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI W OŚRODKU POMOCY SPOŁECZNEJ GMINY NOWOSOLNA  na rok 2025

 

L.p. Zakres działalności Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy Sposób realizacji Termin realizacji
1. Audyt wewnętrzny w zakresie dostępności:

–         architektonicznej,

–         cyfrowej,

–         informacyjno-komunikacyjnej

Analiza potrzeb jednostki w zakresie poprawy dostępności.

Koordynator/

Dyrektor OPS Gminy Nowosolna

Przeprowadzenie samooceny jednostki, zgromadzenie i analiza informacji dotyczących istniejących barier i utrudnień w dostępności dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

 

Styczeń 2025
2. Przygotowanie i wdrożenie planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Koordynator/

Dyrektor OPS Gminy Nowosolna

– opracowanie planu działania o którym mowa w art. 14 ust 2 pkt 2 z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Styczeń 2025
3. Sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z art.11 ustawy Koordynator/

Dyrektor OPS Gminy Nowosolna/ administrator strony internetowej jednostki/ BIP

–      Publikacja Raportu na stronie podmiotowej BIP do 31 marca 2025
4. Aktualizacja deklaracji dostępności. Koordynator/

Dyrektor OPS Gminy Nowosolna/ administrator strony internetowej jednostki/ BIP

Aktualizacja deklaracji dostępności na stronie internetowej podmiotu do 31  marca 2025
5. Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami do dostępności w zakresie:

–      architektonicznym,

–      cyfrowym,

–      informacyjno-komunikacyjnym

Koordynator/

Administrator Systemu Informatycznego/ Dyrektor OPS Gminy Nowosolna

1.     Przygotowanie na stronę internetową oraz stronę BIP tekstu łatwego do czytania i rozumienia dotyczącego działalności OPS.

2.       Zakup oznaczeń umożliwiających zapoznanie się z informacją na temat rozkładu pomieszczeń w jednostce
w sposób np. głosowy lub dotykowy.

Realizacja
w całym okresie działania
6. Monitorowanie działalności jednostki, o której mowa
w art. 14 ust. 1 ustawy
w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
Koordynator/ Dyrektor OPS Gminy Nowosolna/ 1.     Przesyłanie możliwymi środkami niezbędnych informacji w zakresie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Realizacja
w całym okresie działania
7. Postępowanie skargowe
(art. 30 ustawy)
Koordynator/ Dyrektor OPS Gminy Nowosolna Zgodnie z ustawą.

Aktualizacja wniosków o zapewnienie dostępności.

Realizacja
w całym okresie działania.
8. Zapewnienie dostępu alternatywnego – obsługa  klientów  poprzez Asystenta Osobistego osoby z Niepełnosprawnością Pracownicy Jednostki Działania proklienckie ze strony OPS Gminy Nowosolna (wychodzenie do osób z dysfunkcjami, wizyty domowe).

OPS zapewnia wsparcie AOOzN dla osób z potrzebami.

Realizacja
w całym okresie działania.
9. Budowanie i poszerzanie świadomości pracowników w zakresie zapewnienia warunków dostępności.

 

Koordynator/

Dyrektor OPS Gminy Nowosolna

Opracowanie i wdrożenie procedury dobrych praktyk w zakresie:

–         obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami.

–         procedury ewakuacji i ppoż. uwzględniającej warunki ewakuacji osób z niepełnosprawnością.

 

Realizacja
w całym okresie działania
10. Oznaczenie futryn  drzwi  do pomieszczeń jednostki w kolorze kontrastowym do

koloru ściany, w której się znajdują.

podwykonawcy Zakup niezbędnych materiałów. do 31.03.2025 .
11. Dostosowanie strony do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych Koordynator/

Dyrektor OPS Gminy Nowosolna/ administrator strony internetowej jednostki/ BIP

Analiza zawartości strony i dostosowanie zawartości do wymagań Realizacja
w całym okresie działania
12. Uzyskanie danych zbiorczych do raportu Koordynator/

Dyrektor OPS Gminy Nowosolna/

Przyjmowanie uwag, opinii
i sugestii dotyczących zastrzeżeń do rozwiązań architektonicznych, informacyjno-komunikacyjnych i cyfrowych, z jakimi mogą się spotkać klienci oraz propozycji działań mających na celu usuwanie barier i zapobieganie ich powstaniu w roku kolejnym. Podsumowanie.
Grudzień 2025

 

Łódź, dnia  27.01.2025                                    

Koordynator do Spraw Dostępności: Marta Skibińska             

Zatwierdził: Ilona Jacak-Ogrodowczyk

 

 

Opublikował(a): Daria Kosińska

Ostatnia zmiana:

Wyświetlenia: 17